min och tulles resa del 1

&det började med att min skötthäst mogge skulle säljas jag blev så klart jätte ledsen jag hade ridit honom i lite drygt ett år och älskade honom värkligen..
så när han skulle säljas ville jag inte fortsätta rida min andra skötthäst som hette molly för att jag var rädd att det skulle hända samma sak med henne.
molly
men två dagar efter att jag fick reda på att mogge skulle säljas så ringde malin (stall ägaren) till min mamma pratade dom pratade länge.. senare fick jag reda på att dom tyckte att det var ganska jobbigt att ha två hästar så hon försökte att övertala min mamma att det nog var dags för en egen häst för mig, mamma gick väl mer eller mindre med på det och tyckte att mogge kanske vore en bra häst vilket malin höll med om.. tills hon en dag såg mig och micka rida och upptäckte att jag inte hade mer en kanske ett år kvar innan jag var för stor, så hon ringde och berättade det för min mamma som ringde och pratade med en dressyr tränare vid namn maria som hjälpte folk att köpa och sälja hästar så fick hon reda på lite om mig och så satte hon i gång att kolla efter hästar mamma satt ju och så och kollade men det var maria som ringde och pratade med ägarna.
så en måndag kväll så sa mamma imorgon ska vi gå upp tidigt
jag: varför
mamma: för att vi ska till falköping/skövde.
jag: okej, och tänkte väll inte mer på det
så dagen efter så väckte  mamma mig vid halv sju (då hade hon packat alla mina rid saker redan) vi åt och gorde i ordning oss så åkte vi och hemtade micka (stallägarens dotter) och maria så frågade jag vad vi skulle göra och då berättade mamma att vi skulle och provrida en häst och det gorde ju mig väldigt glad så vi åkte i ca: 2h så när vi kom fram så parkerade vi och hästen som stod utanför stallet var ganska rund
och mamma ubrister: men jennifer en sådan köttbulle vill du väll inte ha!
kommer inte i håg vad jag svarade
gt;och där stod han tulle!!
jag blev helt fäst vid honom på en gång så pratade vi lite med ägarna så fick jag provrida honom och han var som en liten prins jag var verkligen inte duktig men han skötte sig perfekt endå så provade micka honom och hon blev också väldigt fäst vid honom.
så sa vi att vi skulle fundera på saken så en vecka senare åkte vi till skeä och provade en som mamma tyckte passade bättre lacky var jätte fin en smäcker brun häst såg ut som en ganska klassisk tävlings ponny men det var inget som tilltalade värken mig eller micka och det var ingen deräkt WOW känsla att rida så vi bestämde oss för att inte ta honom så tänkte vi att när vi ändå är ute och åker kan vi väll åka och kolla på en på tjörn men den var inte precis i min smak.
så vi bestämde oss för tulle när vi åkte hem
mamma: han var tjock men han är ju snall.
en vecka senare åke vi för att kolla på honom igen men utan micka och bara maria red en liten sväng igen och kände bara en STOR lycka så jag gorde i ordning honom medans mamma och pappa gick med dom in (jag kom senare ) och diskuterade pris m.m. efter ca 2h kom vetrinären och han gick igenom utan några problem.
så fick vi åka hem (utan häst) så skulle dom komma ner med honom vid 5 för att hella familjen ville vara med och lämna honom och se så att han hamnade på ett bra ställe.
när vi satt i bilen på väg hem fick jag en liten film i ett sms av mickan och linn (mogges riktiga ägare men han stod vid hennes farmor och linn bodde i stockholm) som hete HÄST GUIDEN FÖR NY BLIVNA HÄSTÄGARE.
så kom han och han såg så fin ut när han bara stod där och kollade ut över gården han hälsade på mogge och klutten och allt gick bra så dom fick gå ut i hagen över natten.

av:jennifer julin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0